Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.09.2008 20:57 - Изправени сме пред въпроса за субекта на промяната
Автор: vshopov Категория: Политика   
Прочетен: 8636 Коментари: 29 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Интервю за www.obshtestvo.net

Какво трябва да се промени приоритетно в България днес г-н Шопов?
Обикновено на такъв тип въпрос се отговаря с дълги списъци, с препоръки, със завършени рецепти, с някаква морална критика, завършваща с нормативна императивност в стил „трябва това или онова”. Такива императивности има много в България и повечето със сериозно основание. Много е трудно да се изброяват, например, областите, в които има нужда от промяна по простата причина, че на практика имаме почти пълен отказ от реформи в цели сектори от много години. Това усилие е вече и доста безмислено, защото сега сме изправени пред въпроса за субекта на промяната, кой и откъде може да накара политическата система да се занимава отново сериозно с управление, с решаване на дългосрочни проблеми. Имаме вече две правителства, които показват, че можем да имаме „политика” без управление, перманентно временно овладяване на мини кризи, поддържане на нестабилни, но оказва се трайни състояния в ключови системи като здравеопазване, правоохрана и други, които не произвеждат сериозно недоволство. След влизането в ЕС сякаш сме обхванати от някакъв, да го наречем, „нов провинциализъм”, просто не се интересуваме какво става извън местния, тукашен свят. Ето вижте сега, например, финансовата криза, която се вихри, докато говорим с вас. Тя просто не е в радара на публичността, а може да засегне хиляди семейства и заедно с догонващата инфлация да се получи изключително тежка комбинация. Сегашната криза, например, поставя въпродителни и пред новия модел на пенсионно осигуряване. Но тук се живее в някаква „блестяща изолация”.

Как виждат или не виждат промяната у нас политиците?
За голяма част от тях не мисля, че този въпрос е актуален. Първото предпочитание в България винаги е насочено към пасивното поведение, минимално необходимото участие, твърдото ядро, което осигурява политическото възпроизводство. Тук сега най-интересния въпрос е дали обръчите от фирми ще станат в някакъв смисъл обръчи от социални мрежи, които да са по-трайни и съвсем да заместят нормалните механизми за правене на политика.
В момента този въпрос е интересен предимно по отношение на  претендентите, опозицията, защото тя е в трудната ситуация да търси пътища към властта. Основното, което ми се струва като проблем е, че българската опозиция просто не познава обществото, което спомогна с реформите си да бъде създадено. Няма как, обаче, това да е различно след като то почти не е представено в тези партии. Лесната аналогия с 1997 година беше отхвърлена, но ако погледнете начина на организация на протестите се вижда съвсем ясно колко здраво държи въображението на опозицията – подписка, разговори с профсъюзи. За да видят и разберат начина, по който изглежда българското общество в неговата по-будна и граждански активна част, те трябва по-скоро да направят една широка платформа на диалог. Чрез нея да се срещнат с много и най-различни организации, браншови, граждански, неправителствени. Единствено в  такъв диалог могат да бъдат видени някакви контури на социалната коалиция на едно по-различно управление. Другото поведение е просто продължение на една пасивна, инерционна нагласа за политика.

Кой може да извърши тази промяна?
Това е най-трудния въпрос и мисля, че към момента имаме само диагнози, но не и някакви убедителни решения, които да се очертават. Диагнозите са в няколко посоки. Партиите се разпадат отвътре, губят членове и структури, губят желание за идентичност, губят привлекателност за новите поколения граждани, самозатварят се във властта и гледат враждебно към околните. На практика няма сериозно представителство на новите пост -1989 поколения, имате отделни индивиди, може би някаква групичка тук-там, но нямата цяла значима партия, управлявана от такова поколение. В същото време има модела „НДСВ”, при който представители на новите поколения бяха по-скоро орнамент към съвсем нереформаторски дневен ред, необходим елемент за придаване на външна легитимност на структурата. На следващо място имаме нормализиращ се пазар на труда, които постоянно превръща политиката в нежелано занимание. При това този пазар вече обхваща и ЕС. После съществува и оформящ се модел на гражданско поведение, който просто не харесва партиите и се реализира чрез по-малки, по-стегнати и добре насочени инициативи и организации /граждански и екологични/. Но те засега по-скоро и в най-добрия вариант коригират някакви абсурди на ежедневието, отколкото да правят рамка за по-широка промяна, която да минава през управлението. Пред нас е ситуация, в която чисто социологически можете да идентифицирате определени групи от хора с поведение и култура, които могат да доведат до положителна промяна, но е изключително трудно да си представим как чисто ситуативно и институционално тази „група” може да направи промяна. Другият вариант е дискутиран често – чакаме по-широка промяна на нагласите. Но това предполага определена културна еволюция, каквато не мисля, че виждаме.

Свидетели сме на постоянна проямана на закони. Законът за движение по пътищата се променя всяка година, законът за политическите партии също и т.н. Това нестабилност, липса на опит или корупционни интереси са, според Вас?
За липса на опит едва ли вече може да става дума. Не може 20 години след отварянето на страната да се говори за непознаване на съвременните практики на добро управление. За него съществуват съвсем ясни, познати, прилагани механизми и практики. Те не работят, защото един от големите уроци на прехода е, че институциите далеч не са достатъчни, за да бъдат създадени културата и практиката на нормалната демократична държава. В България не се правят оценки за последствията от промените, законопроектите се пишат основно от правните отдели, няма разделение между политическо и административно ниво, не работят комисиите в Парламента, липсва достъчно независима екпертиза там, не се правят консултации със страните, които имат отношение към дадена законова материя, партиите не правят преди избори ясни ангажименти точно какво и как ще променят и т.н. и т.н. Няма никаква тайна какви са процесите за приемане на работещи, дългосрочни, качествени закони. Просто всички те отварят системата, тя става видима, а това е очевидно нежелано последствие.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. haralanov - Здравейте г-н Шопов
30.09.2008 21:35
Анализът ви е задълбочен и интересен.Но както се пееше в една песен преди 19 години,,Но промяна не може да има...,,.Почти пророчески.Зациклят нещата.И т.нар.,,политически елит,,се е изчерпил изцяло.И т.нар.,,гражданско общество,,не се е състояло.Питам ви най-сериозно,като политолог.Какво следва от това..?Какво следва в ситуация при която,,Отгоре не могат но отдолу някаква част ги иска,,..?
цитирай
2. bovari - Да, да, но какво от това?!:)
01.10.2008 10:07
"Основното, което ми се струва като проблем е, че българската опозиция просто не познава обществото.." на 100% заставам зад Вашите думи, но с уточнението, че опозицията СЯКАШ НЕ ЖЕЛАЕ ДА ОПОЗНАЕ ТОВА ОБЩЕСТВО! Защото, ако желае, има начини! Но е нужно много работа и усилия, не само от политическата опозиция, но и от гражданските структури.
Много скептично съм настроена за този диалог, защото, според мен, от скромните ми наблюдения върху две-три НПО например и един профсъюз"Подкрепа", казвам, че ефективността им е малка. В тях няма вътрешен диалог и не се правят проучвания за нагласи на членска маса, за настроения( в профсъюзите), а в неправителствените организации всичко се прави за момента и в много случаи с резултат далеч по-скромен от заложеното( примери има!) А Вие искате да се случи диалог с един или друг субект в политиката. Трудно!:)
Мнението ми не е меродавно, но затова пък е искрено.
Поздрави!:)
цитирай
3. анонимен - За да се случи каквато и да е промяна, ...
01.10.2008 12:22
За да се случи каквато и да е промяна, на всички сега управляващи трябва да се отнеме правото на участие във властта, безапелационно. Другото важно нещо: да се отворят всички досиета и ясно да се идентифицират веднъж завинаги.
Трябва радикален подход - само той води до промени.
Едва тогава може да се разчита на нови хора и промяна. Те сами ще се появят.
цитирай
4. vshopov - Продължителност
02.10.2008 09:02
Извинявам се за късната реакция на коментарите, нямах възможност вчера. Все важни въпроси повдигате. Първо за темата "докога". Ами, може много задълго, метафората "едните не могат, другите не искат" честно казано ми се струва твърде оптимистична във втората си част. Тя предполага някакво ясно движение "напред", а такова не е задължително. Цялата теория за прехода бе заразена от този бацил на свръхоптимизма - има си етапи, минаваме ги и от другата страна ще сме ок. Няма такава логика, можем да си бъдем в междинно състояние доста дълго време.
Частично споделям скепсиса на bovari за гражданските структури, но там има много повече хора от "новите поколения", да ги наречем за краткост. Другото е ясно, няма как да стане с партиите, докато в тях просто тези хори отсъстват. Без физическо поне присъствие в самите партии просто няма как да стане ! Хубав ден.
цитирай
5. pllamm - Влизане в политиката
02.10.2008 11:15
Г-н Шопов, правилно ли съм разбрал, че едно от решенията, които предлагате е влизане и участие в политиката на хора от поколението след 89-та ?
Вие лично бихте ли влезли в политиката, за да осъществите добрите си идеи, които аз искрено споделям и подкрепям ?
цитирай
6. vshopov - Да.
02.10.2008 15:05
Да, не мисля, че оттук нататък промяна е възможна без директно участие на самите тези поколения и това е съвсем логично, макар и трудно като реализация. Аз бях член на Демократическата партия между 1994 и 1999 година и имах скромно участие. Нямам амбиции за пряко участие, сега се занимавам с по-различни неща. Но със сигурност има хора, които биха го направили с успех.
цитирай
7. pllamm - Благодаря
02.10.2008 16:23
Остава обаче да виси въпроса, дали непрякото Ви участие в политиката ще бъде достатъчно за да генерира промяната, за която говорим.

Аз се страхувам, че познавам много повече хора като Вас, които се занимават с нещо друго, но не и пряко с политика. Те са добри в това, което правят и според мен биха се справили добре и с политиката, но не искат да го правят. Не знам и какво би ги накарало.
цитирай
8. vshopov - Съгласен съм.
02.10.2008 16:26
Наистина е така, много малко хора искат, това си остава един от проблемите. Още повече, че освен представителство трябва да има и етика, не е достатъчно просто да излезе някой и да каже: "аз съм като вас, дайте ми доверие". Сложна работа.
цитирай
9. pllamm - Виновни
02.10.2008 17:59
Не знам за Вас Г-н Шопов, но аз се чувствам много виновен. Твърдим, че знаем какво трябва да се направи, но пак искаме или се надяваме друг да приложи това наше знание.

Сложна работа, казвате !? А може би е много проста - след като политиката е мръсна работа, се налага етичночисти като нас да се пооцапат с нея, за да я поизбистрят.
цитирай
10. анонимен - lYPJcSkO
24.05.2011 23:49
You're the grteaest! JMHO
цитирай
11. анонимен - OcMfxgkRcCgpaNBWb
25.05.2011 00:39
Tankhs for sharing. Always good to find a real expert.
цитирай
12. анонимен - ZHkcCXWy
25.05.2011 06:11
YouВ’re a real deep thinker. Thanks for shainrg.
цитирай
13. анонимен - QZMqQtMiJJK
25.05.2011 13:39
DEjUMW <a href="http://ebnklobprarc.com/">ebnklobprarc</a>
цитирай
14. анонимен - XqHumRHK
25.05.2011 15:01
Ru75jo <a href="http://jygqpocrgafr.com/">jygqpocrgafr</a>
цитирай
15. анонимен - gjCdHxQU
25.05.2011 16:05
Now I know who the brainy one is, IВ’ll keep lokiong for your posts.
цитирай
16. анонимен - xOSKJruToebmNW
25.05.2011 19:55
hQld6f , [url=http://bxoeubmqqumi.com/]bxoeubmqqumi[/url], [link=http://icwhjndcmdsf.com/]icwhjndcmdsf[/link], http://isovpicrrkce.com/
цитирай
17. анонимен - TCmwMujlZGM
25.05.2011 20:09
mzy2Th , [url=http://jhqubasobzcu.com/]jhqubasobzcu[/url], [link=http://rnuhcbiycgxj.com/]rnuhcbiycgxj[/link], http://vfcqybwtaiub.com/
цитирай
18. анонимен - oVCySrDEMaChna
25.05.2011 20:59
Cool! That's a celver way of looking at it!
цитирай
19. анонимен - vdzyJQzVD
26.05.2011 14:17
rPDDgi <a href="http://jtnbiylorgmi.com/">jtnbiylorgmi</a>
цитирай
20. анонимен - BKWUaOiMMfUYdmhTo
26.05.2011 18:31
u94n1U , [url=http://udlynamewcjn.com/]udlynamewcjn[/url], [link=http://agyadzdrbtng.com/]agyadzdrbtng[/link], http://riddfhkuubax.com/
цитирай
21. анонимен - cUiVomGYJAfc
26.05.2011 20:16
l4dxHR , [url=http://yadxgtofpall.com/]yadxgtofpall[/url], [link=http://abjnpkjtcpca.com/]abjnpkjtcpca[/link], http://xwosltcezooq.com/
цитирай
22. анонимен - oPRkINuho
28.05.2011 17:02
NAXJWC <a href="http://pvteaigzjppp.com/">pvteaigzjppp</a>
цитирай
23. анонимен - SiSvBAPjOzsOv
28.05.2011 17:27
xRN3fM <a href="http://fgpastggmuae.com/">fgpastggmuae</a>
цитирай
24. анонимен - BpFQBRirBeb
28.05.2011 17:47
rmNRA3 <a href="http://hmirsitufctt.com/">hmirsitufctt</a>
цитирай
25. анонимен - kSvzUywwacPfxMxTHe
31.05.2011 20:14
29SoUk , [url=http://ilbuxofxqhoh.com/]ilbuxofxqhoh[/url], [link=http://grvsfsydbboj.com/]grvsfsydbboj[/link], http://cbcmhomjrkal.com/
цитирай
26. анонимен - KKEvLKANgjlnc
31.05.2011 20:24
STxvnz , [url=http://malgnlghspxc.com/]malgnlghspxc[/url], [link=http://yfkudnxqeapz.com/]yfkudnxqeapz[/link], http://yqglsbjjtziv.com/
цитирай
27. анонимен - WlctbuzfXgtgRWakNW
31.05.2011 20:30
GC5fWj , [url=http://rnbqgqqitrae.com/]rnbqgqqitrae[/url], [link=http://xvbufdxdttqr.com/]xvbufdxdttqr[/link], http://wsetpojzfshf.com/
цитирай
28. анонимен - APMIAnieg
01.06.2011 13:45
PFJcW1 , [url=http://crlsieolirrm.com/]crlsieolirrm[/url], [link=http://qqhujuurlgqr.com/]qqhujuurlgqr[/link], http://fhwpzpojpebb.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vshopov
Категория: Политика
Прочетен: 481469
Постинги: 96
Коментари: 866
Гласове: 665
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол